Przewoźnik Haagsche Tramweg Maatschappij (HTM) w Hadze zaprezentował oficjalnie pierwszy tramwaj od Stadlera. Do miasta mają dotrzeć łącznie 62 pojazdy. Dla producenta umowa z Hagą to największe zamówienie na pojazdy Tina i pierwszy duży kontrakt w Holandii.
Minie jeszcze trochę czasu, zanim tramwaj Tina zacznie wozić pasażerów:
– Rozpoczęliśmy szeroko zakrojony program testów. Najpierw z jednym tramwajem TINA, a docelowo, jeszcze w tym roku, z pięcioma tramwajami. Testy potrwają około roku – przekazał podczas prezentacji tramwaju Jaap Bierman, dyrektor HTM.
HTM z Hagi podpisał w grudniu 2022 roku ze Stadlerem umowę na 56 wozów, jednak miasto z czasem zdecydowało się na skorzystanie z prawa opcji i domówiło – w październiku ale dwa lata później – kolejnych sześć pojazdów. W dalszym ciągu pozostaje możliwość zamówienia dodatkowych 38 wozów, gdyż w umowie zawarto możliwość rozszerzenia kontraktu aż o 44 tramwaje.
Stadler przypomina, że HTM jest pierwszą firmą w Holandii, która zamówiła tramwaje tego producenta. Tramwaje Tina dla Hagi są dwukierunkowe i składają się z trzech członów. Pojazdy mogą jechać z prędkością do 70 km/h, a ich przyspieszenie na początku wynosi 1,2 m/s. Długość tramwajów wynosi 36,5 metra, a szerokość 2,65 metra. Zaoferują miejsce dla 237 pasażerów. Cyfrowy i intuicyjny system Uni-Board w kabinie motorniczego ma ułatwiać obsługę tramwaju, dzięki czemu kierujący pojazdem będzie mógł w pełni skupić się na jeździe. Dla pasażerów istotne będą natomiast duże panoramiczne ona, ledowe paski w drzwiach czy podłoga w kolorze drewna.
– Dzięki temu nowoczesnemu, wygodnemu tramwajowi z odpowiednią dostępnością dla osób o ograniczonej mobilności możemy przewieźć więcej pasażerów. Ale ten tramwaj zużywa również o 25% mniej energii na pasażera dzięki akumulatorowi na dachu, który magazynuje energię hamowania – podkreśla Jaap Bierman, dyrektor HTM.
Plany zakładają włączenie do ruchu nowych tramwajów w 2026 roku. Nowe wozy mają się pojawić w pierwszej kolejności na liniach 1, 6 i 12, dzięki czemu zastąpią czerwono-beżowe tramwaje GTL8. – Nasze tramwaje GTL8 przewoziły wielu pasażerów od 40 lat. I będą to robić nadal w nadchodzących latach. Ale koniec ich żywotności jest bliski. Po zakończeniu wszystkich kontraktów, wszystkie linie tramwajowe zostaną wyposażone w tramwaje z płaską podłogą, które zaoferują większą przepustowość i tym samym umożliwią przewóz większej liczby pasażerów – dodaje Bierman.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.